Sabtu, 26 Maret 2011

MUTASAWWIF

Terdapat tiga golongan yang terbit melalui tasawwuf iaitu
Sufi
Mutasawwif dan
Mutaswif:

1. Sufi; Orang yang mematikan dirinya dan hidup di sisi al-haqq. Dia telah melepaskan dirinya dari sifat manusiawi telah benar-benar mencapai sifat-sifa...t Allah subhanahu wata’ala.

2. Mutasawwif; orang yang berusaha untuk mencapai ke tingkatan sufi dengan melakukan berbagai kegiatan riyadah dalam mencari rahsia hakikat dirinya dan rahsia hakikat Allah SWT.

3. Mutaswif; adalah orang yang mendakwa dirinya Sufi dan Mutasawwif demi mendapatkan wang dan harta benda serta benda dan manfaat-manfaat duniawi. Mereka langsung tidak tahu tentang Sufi dan Mutasawwif tetapi mendakwa diri mereka demikian. Semoga Allah SWT memelihara kita dari termasuk dalam golongan Mutaswif ini, dan menjadikan kita golongan Sufi dan Mutasawwif, Amin.

Adapun menurut hadhrat Khawajah Abu Yazid al-Bustami R.A perbezaan pendapat tentang perkara suci adalah merupakan suatu rahmat melainkan jika ianya membawa kepada mejauhkan pengertian tauhid.

Dari kitab Sheikh Maulana Jalaluddin arRowi, Ar-Risalah Al-Aliyyah Wusta, Hlmn: 44-45.

AI-Hujwiri menyatakan. bahwa sufi adalah sebuah nama yang diberikan kepada wali-wali dan ahli-ahli kerohanian yang sempurna.
Pengikut sufi ada tiga derajat, yaitu sufi, mutasawwif dan mustaswif. Sufi adalah yang mati pada dirinya dan hidup .oleh Kebenaran: ia bebas dari batas-batas kemampuan manusiawi dan benar-benar telah sampai kepada Tuhan.

Dan Mutasawwif adalah orang yang berusaha keras untuk mencapai tingkatan ini dengan cara menundukkan hati dan hawa nafsu (mujahadah) dan dalam pencariannya ia meluruskan tingkah lakunya sesuai dengan teladan mereka (para sufi).

Sedanggkan Mustaswif adalah orang yang membuat dirinya secara lahiriah serupa dengan mereka (sufi-sufi) untuk sekedar mencari uang, kekayaan, kekuasaan serta keuntungan- keuntungan duniawi, tapi sedikitpun tidak mempunyai pengetahuan tentang kedua hal ini (kesufian dan tasawuf).

Kaum sufi yang beutujuan mencari Tuhan menyebut dirinya sebagai pengembara (salik) la meningkat secara perlahan melalui tahap-tahap (maqomat) setelah melalui sejumlah lintasan (thuruqot) guna mencapai tujuan bersatu dengan kenyataan (al-Haqq)

Ini merupakan darjat sufi yang paling tinggi dan sempurna. Berdasarkan definisi-definisi di atas, kita mendapati bahawa seseorang Ahli Sufi perlu melalui tiga peringkat berikut:

1. Bidayah

Orang yang berada di peringkat ini, akan merasai pada... fitrahnya bahawa terdapat suatu hakikat yang perlu dikecapi. Hakikat itu ialah akhlak dan peradaban yang mulia.

Natijahnya, rohnya benar-benar merasa rindu untuk mengecapinya. Untuk mengenali dan mengecapinya pula, memerlukan kepada suatu perjalanan yang berbekalkan keazaman dan niat yang jujur dan benar.

2. Mujahadah

Aspek amalan yang berhubung kait dengan syariat.

3. Orang yang merasai Zauq

Merasai dan mencapai hasil yang dicita-citakan.

Dalam erti kata lain, peringkat tasauf adalah:

Mengenal nafsu, rangsangan dan keinginannya.
Menyucikan hati dan membersihkan roh daripada sifat-sifat yang kotor dengan bermujahadah.
Menghiasi diri dengan sifat-sifat yang mulia dan meningkatkan diri dari satu makam ke satu makam untuk menjadi ahli sufi yang mempunyai hati yang sentiasa sibuk bersama Allah.
Maka, seseorang salik masih belum layak untuk digelar sebagai Ahli Sufi, melainkan setelah melalui ketiga-tiga peringkat ini dan orang-orang yang masih belum merentasi ketiga-tiga peringkat ini, dinamakan sebagai murid atau mutasawwif. (Abdul Aziz Ahmad Mansur, al-Tasauf al-Islami al-Sohih H:23)

Tidak ada komentar: